Ιουνίου 08, 2024

Βολόντια Βισότσκι, Ο Μίσκα Σίφμαν είναι οξυδερκής

 



Ο Μίσκα Σίφμαν είναι οξυδερκής!

 

Ο Μίσκα Σίφμαν είναι οξυδερκής -

Έχει μια ενόραση! 

«Τι  βλέπουμε, λέει,  εδώ,

Εκτός από τηλεόραση;

Του Σόποτ το φεστιβάλ παρακολουθείς  -

και νυστάζεις στη στιγμή,

και σ' όποιον τύχει απ' τον σωρό, 

για το Ισραήλ του δίνουν βίζα χωρίς γυρισμό!».


Ο Μίσκα μου έλεγε

όταν πηγαίναμε στα Μνέβνικι:

«Άκουγα την Γκόλντα Μέιρ

στο ραδιόφωνο... 

και τέτοια  έλεγε

λόγια για την πατρίδα,

 γοητευτικά , 

που κόντεψαν τα πόδια 

να με φτάσουν μοναχά 

στου Τελ Αβίβ την αγορά!»

Στην αρχή δεν ήμουν μεθυσμένος  

και δύο φορές του έφερα αντίρρηση.

Το είπα: "Ο Μοσέ Νταγιάν -

Είναι ένας σκύλος μονόφθαλμος-

επιθετικός, θηριό,

σκέτος Φαραώ.  

Λοιπόν, εκεί που υπάρχει επιθετικότητα;

δεν έχω λόγο να βρίσκομαι κι εγώ».

Ο Μίσκα έπεσε αμέσως σε έκσταση -

αφού είχε πιει πια ένα λίτρο -

Λέει: «Μα αυτοί μας έδιωξαν,

από την Αίγυπτο!

Να συγχωρήσω τις προσβολές;

Συγγνώμη αλλά δεν μπορώ  -

Θέλω να ξεπλυθεί η ντροπή

από του Χριστού τη εποχή

Ο Μίσκα με άρπαξε από το στήθος:

«Χρειάζομαι παρέα!

Εσύ κι εγώ δεν είμαστε 

κατά κάποιο τρόπο  κολλητοί;

Ας περιπλανηθούμε, προσκυνητές...

Τα συναισθήματά σου πνίξε!..

Τι μας χρειάζονται τα Μνέβνικι; 

Πάμε στο Τελ Αβίβ!».

Είπα: «Εγώ είμαι, όλος μαζί σου,

μου έσωσες στο λιμάνι τη ζωή ,

υπάρχει όμως ένα προβληματάκι:

Είμαι Ρώσος σύμφωνα με το διαβατήριό.

Μόνο Ρώσοι είμαστε στην οικογένεια. 

Ο προπάππους μου ήταν από την Σαμάρα, -

Αν κάποιος με εξέταζε βαθιά,

και κάποιον Τάταρο θα έβρισκε ίσως κοντά».

Τον Μίσκα δεν τον αγγίζει η διορία.

Αυτός δεν είχε καμιά αμφιβολία,

Ο ίδιος ήταν πάππου προς πάππου Εβραίος

σε όλες τις γενιές Ιουδαίος.

Ο παππούς του ήταν πια παράλυτος, -

πρώην  γιατρός - συνωμότης ...

Και ο δικός μου είναι αντισημίτης

από την ομάδα των  αντισημιτών.

Ο Μίσκα, ο γιατρός, ξαφνικά σιώπησε:

«Υπάρχουν πολλοί  σαν εμάς στο Ισραήλ,

αλλά μόνο  γυναικολόγοι.

Εκεί γεννούν σαν τις κουνέλες!

Για έναν οδοντίατρο δεν υπάρχει οδός!

Ζητάω εύφημο μνεία.

Πού να βρεθούν για όλους δόντια;

Αυτό σημαίνει  ανεργία!»

Ο  φίλος μου ο Μίσκα ουρλιάζει: «Στα κομμάτια!

Βίζα – ή μπάνια!

Πάμε, Κόλια, η  θάλασσα είναι τα μπάνια στο Ισραήλ!..»

Κοιτάζω το Μίσκα σε μελαγχολία,  

και στη θλίψη γίνεται επικίνδυνος, 

πίνω μια γουλιά από κβας

και του λέω: 

                  «Είναι σύμφωνος!»


...Τεράστια ουρά στο γραφείο

από  προξενείο, πάνω κάτω εκατό.

Είπαν στον Μίσκα εκεί 

 «Βίζα για σένα δεν έχει!»

αλλά σε εμένα, 

«Παρακαλώ τη βίζα σάς δίνουμε στα χέρια!» 

Ο φίλος φώναξε:  

«Εδώ έγινε ένα λάθος.

μα εγώ είμαι ο Εβραίος, 

όχι αυτός!...»  

Και του λένε κι αυτοί:

«Δεν είναι άνετα για σας εδώ!

Βγείτε, είστε και πολύ ωραίος!»

Ο Μίσκα βασανίζεται και αγωνιά:

«Ποιος είναι ο κρυφός εχθρός στα διαβατήρια;»

Και η απάντηση είναι τρομερά απλή -

και η  απάντηση είναι μοναδική:

«Είμαι νομιμόφρων, χωρίς αμφιβολία, -

ο Μίσκα πίνει πουζιρί, -

κι ακόμα λέει  « για το πέμπτο σημείο

του διαβατηρίου δε μου έδωσαν χαρτί».


1977 


-----
Σόποτ, πόλη της Πολωνίας η οποία ήταν δημοφιλής για το φεστιβάλ τραγουδιού, Γκόλντα Μέιρ, πρώτη πρόεδρος του Ισραήλ, είχε ζήσει στο Κίβεο στη νεοτητά της και γι΄αυτό δημοφιλής στην ΕΣΣΔ, Μνέβνικι, χωριουδάκι κοντά στη Μόσχα πάνω στον Μόσχοβα, όπου οι Μοσχοβίτες πήγαιναν για ψάρεμα και για μπάνιο, Μοσέ Νταγιάν, στρατηγός του Ισραήλ που διακρίθηκε στον πόλεμο των 6 ημερών του 1967 όπου το Ισραήλ νίκησε την Αίγυπτο, το Ιράκ, την Ιορδανία και τη Συρία, πέμπτο σημείο, αναφέρεται στο 5ο σημείο του σοβιετικού διαβατηρίου όπου υπήρχε η ερώτηση για την εθνικότητα, οι Εβραίοι θεωρούσαν πως αυτό το σημείο  στάθηκε η αιτία των διώξεών τους επί ΕΣΣΔ, συνήθως όμως έγραφαν πως ήταν Ρώσοι και έπαιρναν το όνομα Ιβανόφ, οι περισσότεροι Ιβανοφ της Ρωσίας είναι Εβραίοι πουζιρί είναι η βόντα στην λαϊκή αργκώ, χαρτί είναι η βίζα