Αυγούστου 09, 2022

Ουκρανοί ποιητές

 Ουκρανοί ποιητές

Λιουμποόφ Γιακιμτσούκ 

Έχει έρθει στην επιφάνεια το έργο τους. Γράφουν μόνο στα ουκρανικά και γράφουν με μοντέρνο τρόπο για τα κοινωνικά, πολιτικά και εθνικά θέματα που αφορούν στην κατάσταση της χώρας. Μετά το 2014 το Μαιντάν και την Προσάρτηση της Κριμαίας η ουκρανική ποίηση αλλάζει και απομακρύνεται από την παράδοση. Απομακρύνονται από τη ρωσική παράδοση, η ποίηση γίνεται άμεση ζωντανή, ελλειπτική, ευρηματική. Πολλές οι νέες ποιήτριες. Μια από αυτές η πολύ γνωστή στην Ουκρανία Λιούμπα Γιακιμτσούκ που γράφει άμεσα για τον πόλεμο και τη ζωή. Το ποίημα είναι παλιότερο.


Λιούμπα Γιακιμτσούκ, 

ΑΠΟΣΥΝΘΕΣΗ

τίποτα δεν αλλάζει στο ανατολικό μέτωπο
πώς γίνεται χωρίς αλλαγές;
τη στιγμή του θανάτου, το μέταλλο ζεσταίνεται,
κι οι άνθρωποι κρυώνουν

μη μου μιλάς για το Λουχάνσκ
έχει γίνει εδώ και καιρό σε χανσκ
Το Λου είχε ισοπεδωθεί με κόκκινη άσφαλτο,
οι φίλοι μου είναι όμηροι
και δεν μπορώ να πάω στ' ανίψια μου
δεν μπορώ να τους τραβήξω πάνω από τα βαθιά λαγούμια, 

Κι εσύ εδώ είσαι, γράφεις ποιήματα
ιδανικά γλαφυρά ποιήματα
Τέλεια ποιήματα κεντάς, 
όμορφα τα σμιλεύεις σαν χρυσοχόος 
δεν υπάρχει ποίηση για τον πόλεμο
Υπάρχει μόνο αποσύνθεση απ'τον πόλεμο, 
μένουν μόνο γράμματα
και βγάζουν όλοι έναν ήχο — ρρρ

Το Περβομάισκ βομβαρδίστηκε, έσπασε σε Περβο και μαισκ,
Να περιπλανιέται στη γη, στον αέρα, 
ο πόλεμος τελείωσε εκεί 
αλλά η ειρήνη δεν έχει έρθει

και πού είναι το Μπάλτσεβο μου;
Εκεί κανένας άλλος Σοσιούρα
Δεν θα ξαναγεννηθεί.

Κοιτάζω τον ορίζοντα
Μοιάζει με τρίγωνο
οι ηλίανθοι βουτάνε το κεφάλι τους στο χωράφι
Έγιναν μαύροι και ξεροί όπως εγώ
 έχω γεράσει πολύ
Δεν είμαι πια η Λιούμπα
Αλλά μόνο ένα —μπα

Ο Βολοντίμιρ Σοσιούρα, 1898-1965, ήταν μεγάλος ποιητής της Ουκρανίας.