Οκτωβρίου 09, 2021

ΠΑΡΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΛΑΔΩΝΑ

Μιχάλης Πάτσης



 


Για την ελληνική αρχαία ιστορία, όπως και για τη νεότερη, στην Ελλάδα υπάρχουν μουσεία,  αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικά μνημεία,  άλλοι τόποι   τους οποίους ο επισκέπτης μπορεί   να μάθει, να δει, να επικοινωνήσει με την ιστορία. Με την μυθολογία, δυστυχώς, δεν συμβαίνει κάτι αντίστοιχο!


Σημασία της Μυθολογίας 

Η ελληνική μυθολογία είναι πολύ σπουδαία και τη συναντάμε παντού! Στους αρχαίους μεγάλους και μικρότερους θεούς, στις διάφορες μικρότερες θεότητες, στις θρησκευτικές ή καλύτερα λατρευτικές  συνήθειες  των Αρχαίων Ελλήνων.  Η μυθολογία αποτελεί σημαντική αξία και παρακαταθήκη για τους  λαούς της Ευρώπης και όλης της γης, γιατί δίνει πρότυπα, ιδέες, συνειρμούς, φιλοσοφικές σκέψεις αλλά και μεγάλα σύμβολα  πάνω σα οποία οι άνθρωποι μπορούν να σκεφτούν. 



Η μυθολογία έχει επηρεάσει και επηρέαζει ακόμα όλον τον κόσμο!  Αν εξετάσουμε ονομασίες έργων τέχνης, βιβλίων, εμπορευμάτων, μνημείων, κινηματογραφικών έργων αλλά και ονομασίες οδών ή άλλων χώρων, πολύ συχνά δίνονται για όλα αυτά ελληνικά ονόματα. Τα αρχαία ονόματα Ηρακλής, Οδυσσέας, Ζευς, Αρκαδία, Αίας, Αχιλλέας, Ελένη κ.α. έχουν εισαχθεί στον πολιτισμό πολλών χωρών. Αν εξετάσουμε σήμερα μελέτες και βιβλία των ανθρωπιστικών επιστημών θα διαπιστώσουμε μια διαρκή και μόνιμη αναζήτηση των ανθρώπων για τη μυθολογία. 

Κοιτάζω μόνο στα ρωσικά και την πόλη της Μόσχας,  ένα θέατρο   λέγεται «Ελικών», το μεγάλο στάδιο της πόλης   ονομάζεται «Ολυμπιακό», ένα τηλεοπτικό παιχνίδι που αποκαλείται «Δελφοί», ένα μεγάλο mail στην πόλη  αποκαλείται «Αρκαδία». Πολλά προϊόντα  φέρουν αρχαία μυθολογική ονομασία,  έτσι μία κρέμα για τα παιδιά  λέγεται «Ηρακλής», εντοιχισμένα έπιπλα φέρουν την ονομασία «Δήμητρα», όπως επίσης και μια εταιρεία Χόλντινγκ, καθώς και μια εταιρεία πώλησης φυτών και ανθέων,   κ.α. Θέλω να πω ότι στον κόσμο η ελληνική μυθολογία είναι γνωστή και αγαπητή. 

Η ενασχόληση με τα θέματά της μυθολογίας είναι πάντα επίκαιρη, σημαντική και αναγκαία.  Αν γράφω αυτά που γράφω το κάνω για την πνευματική και πολιτιστική ανάπτυξη της περιοχής, αλλά και γενικότερα της σημερινής κατάστασης στην Ελλάδα,  αυτό πρέπει να είναι το επίκεντρο.  

 

Το περιεχόμενο του πάρκου μυθολογίας 


Όμως στην Ελλάδα ιδίως δεν υπάρχει ακόμα ένας ανοικτός  χώρος, ένα πάρκο μυθολογίας,  στον οποίο με τη φροντίδα ειδικών επιστημόνων θα γινόταν μια ανασύσταση της ελληνικής μυθολογίας και αυτή θα ήταν προσβάσιμη στο κοινό. Πρώτος στόχος ενός τέτοιου πάρκου η γνωριμία πολλών ανθρώπων με την ελληνική μυθολογία. 

Σε έναν τέτοιο χώρο θα μπορούσαν να αναδειχθούν και να παρουσιαστούν μορφές διαφόρων θεών και ηρώων της μυθολογίας, αλλά παράλληλα να ακουστούν ή να αναπαρασταθούν αφηγήσεις, «ιστορίες» και σκηνές από την αρχαία μυθολογία, καθώς και ιστορίες που καταδεικνύουν τη μεγάλη σχέση μυθολογίας και ιστορίας στη σκέψη των ανθρώπων.  Και όλη αυτή η αναπαράσταση ή η ανασύσταση να λαμβάνει χώρα στη Φύση, κάτω από τον ήλιο, μέσα στα δέντρα και στα δάση! 

Δεύτερος στόχος. Σε έναν τέτοιο χώρο θα μπορούσαν να προβλεφθούν  δράσεις για τους μικρούς. Θα μπορούσαν να   δημιουργηθούν διάφορα παιχνίδια ή ασχολίες, σχετικές με τη  μυθολογία και οι οποίες έχουν μια ελληνική διάσταση. Ας πούμε εδώ οι μικροί επισκέπτες  τα παιδιά θα μπορούσαν να παίρνουν σε σύντομο χρονικό διάστημα μαθήματα αγγειοπλαστικής και  τη βοήθεια κάποιου ειδικού να κατασκευάζουν ένα αγγείο ή ένα άγαλμα κάποιου θεού.  ή να παίρνουν μαθήματα ζωγραφικής, ή ποίησης; Τα παιδιά σε έναν τέτοιο χώρο που θα ήταν ανοικτός θα μπορούσαν να έχουν πολλές ασχολίες να ασχολούνται με κάτι δημιουργικό και ταυτόχρονα με κάτι που να αφορά την ελληνική ιστορία ή μυθολογία.

Τρίτος στόχος. Επιπλέον ένας τέτοιος χώρος μπορεί να συμβάλει στον επιστημονικό τομέα, να δημιουργήσει και τις αντίστοιχες προϋποθέσεις για να  έχουμε καλύτερες προσλαμβάνουσες όχι για τη μυθολογία, αλλά για την αρχαιότητα! Οι αρχαίοι δεν γνώριζαν το γαλάζιο ή το μαβί της θάλασσας, το καταλάβαιναν κόκκινο, όπως και το κρασί. Με το πράσινο επίσης υπάρχουν πολλές διακυμάνσεις. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό θα μπορούσαν να μελετηθούν η σημασία λέξεων καλύτερα, αλλά και οι σημαντικές αποφάσεις. 

            Πάρκο μυθολογίας στην Γορτυνία και στον Λάδωνα 

Ο χώρος της ελληνικής μυθολογίας θα μπορούσε να είναι ανοικτός και να είναι   δημιουργημένος κάπου που υπάρχει μυθολογικό ενδιαφέρον και παράδοση. Θα μπορούσε κάτι τέτοιο να δημιουργηθεί σε πολλές περιοχές και ιδιαίτερα στη Γορτυνία, αλλά και στην Αρκαδία, αφού η περιοχή σε πολλά χωριά συνδέει την παλαιότερη ομηρική και προομηρική Ελλάδα με την υστερότερη, την κλασική. 

Η Γορτυνία στην περιοχή του Λάδωνα συγκεντρώνει πολλές μυθολογικές παραδόσεις οι οποίες είναι αξιομνημόνευτες και διακριτές. Αυτές οι παραδόσεις έχουν πολλά στρώματα, θα βρούμε περιπτώσεις της ανιμιστικής μυθολογικής παράδοσης, αλλά και εκείνης της καθιέρωσης του δωδεκάθεου, η οποία φαίνεται στην πάλη του Ηρακλή με τον δράκοντα Λάδωνα, ο οποίος φαίνεται να κάθεται σε μια περιοχή που λέγεται Εσπερίδες. Ο Λάδων συνδέεται κει με άλλες παραδόσεις. Επίσης η περιοχή του Λάδωνα συνδυάζει το νερό, το βουνό και την πεδιάδα. 

Ο Λάδωνας συνδέεται με τους μεγάλους Θεούς των Αρχαίων Ελλήνων, με την πορεία της Δήμητρας προς αναζήτηση της κόρης της. Η μεταμόρφωσή της σε φοράδα αλλά και η συνεύρεσή  της με τον Ποσειδώνα.   

Επίσης αυτός συνδέει και άλλες σημαντικές αρχαίες πόλεις της Αρκαδίας, όπως την Κλειτορία και την Ψωφίδα, αλλά και τη Λυκόσουρα. Σε κοντινή απόσταση   υπήρχε το όρος Αφροδίσιο. Ο Λάδωνας συνδέει στο ρου του και  άλλες αρχαίες πόλεις όπως το Ογκείο και την Ηραία. Επίσης αποτελεί μια ενότητα με ποταμούς Τουθόα,  Ερύμανθο και Αλφειό στις όχθες των οποίων είχαν κτιστεί άλλες μεγάλες πόλεις. 

Με την περιοχή ευρύτερα συνδέεται και ο μύθος του Πανός ο οποίος ήταν μια αναζωογονητική θεότητα για τους Αρχαίους. Αλλά και η παρουσία πολλών Νυμφών και άλλων θεοτήτων ήταν παρούσα στη σκέψη των Αρχαίων αναφορικά με την περιοχή. 

Στην ευρύτερη περιοχή της Γορτυνίας ακόμα και σήμερα υπάρχει ένα κλίμα ηρεμίας και ησυχίας, η περιοχή δεν έχει επιβαρυνθεί οικολογικά από εργοστάσια ή βιομηχανίες και σε μεγάλο βαθμό θυμίζει την παλαιά εποχή. Ο χώρος προσφέρεται για τη δημιουργία συνειρμών σχετικά με την αρχαιότητα και με τον ιδιαίτερο κόσμο, όπως τον αντιλαμβάνονταν οι αρχαίοι Έλληνες. Το περιβάλλον μπορεί να μην είναι ένας αρχαιολογικός χώρος μόνον, αλλά ένας χώρος αντίστοιχος με της αρχαίας Ελλάδας. 


(Υ.Σ. Ήθελα σήμερα 9.10.21 να κάνω αυτή την ανάρτηση και ίσως βιάστηκα, ίσως να έκανα λάθη,  αλλά το νόημα παραμένει ίδιο).